ممیـّز
نرم افزار حسابداری پیمانکاری و مالی
^
خانه وبلاگ ممیّز

6 نکته مهم در حسابداری پیمانکاری و پروژه ای

25 آبان 140111:50بدون دیدگاه

اینکه حسابداری پیمانکاری چیست و چه مراحلی دارد در بسیاری از مقالات گفته شده است. از آنجا که حسابداری پیمانکاری و پروژه ای نسبت به حسابداری سایر مشاغل از پیچیدگی ها و ظرافت های خاصی برخوردار است، رعایت برخی نکات می تواند حسابداری این نوع شرکت ها را ساده تر کند. در این مقاله به چند نکته در مورد حسابداری شرکت های پیمانکاری و ساختمان سازی و بطور کلی حسابداری پروژه می پردازیم. این نکات علاوه بر اینکه برای ثبت اسناد حسابداری و گزارش های پروژه راهگشا هستند، همچنین می توانند شما را در انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب جهت پیمانکاری و پروژه کمک کنند.

حسابداری پیمانکاری و پروژه ای

 

بیشتر از یک سطح حساب نیاز است!

بدیهی ترین نکته در حسابداری پیمانکاری و پروژه اینست که فقط با یک سطح حساب نمی توان حسابهای این نوع شرکتها را مدیریت و کنترل کرد. تفاوتی نمی کند از اکسل استفاده کنید یا نرم افزار حسابداری، شما باید امکان انتخاب پروژه در یک فیلد مجزا را داشته باشید. در این حالت به سادگی می توانید موجودی بانکها، گردش تنخواه، هزینه ها، درآمدها و یا سایر حساب های یک یا چند پروژه را ببینید و با هم جمع بزنید.

بهتر است تفصیلی شناور داشته باشید!

ممکن است خریدهای چند پروژه از یک تامین کننده انجام شود و یا یک پیمانکار جز در چند پروژه مشغول به کار باشد. تفصیلی شناور کمک می کند که شما نام شخص را فقط یکبار معرفی کرده و در همه پروژه ها استفاده کنید. در این حالت علاوه بر اینکه می شود گردش حساب شخص در یک پروژه خاص را ملاحظه کرد، جمع کل گردش حساب شخص در همه پروژه ها نیز قابل مشاهده است.

فیلد پروژه را در همه ردیف های سند تکمیل کنید.

مهمترین نکته در حسابداری پروژه و پیمانکاری، تکمیل فیلد پروژه در همه ردیف های سند حسابداری است. چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. مهمترین دلیل آنست که ما باید بتوانیم برای یک پروژه تراز حسابها را استخراج کنیم. این تراز فقط نباید شامل هزینه ها و درآمدهای پروژه باشد بلکه باید تمامی حسابها اعم از نقد و بانک، دارایی ثابت، بدهی و طلب و سرمایه و جاری شرکا را شامل شود. وجود تراز حسابها و تفصیلی های پروژه از چند جهت حائز اهمیت است.

اول اینکه یک پروژه ممکن است چندین سرمایه گذار داشته باشد و یا از چندین حساب بانکی تامین مالی شود. که نیاز است مبالغ ورودی و خروجی به پروژه یا همان جریان نقدی به پروژه بصورت تفکیک شده و مجزا از سایر پروژه ها در دسترس باشد.

دوم اینکه با توجه به مقیاس بزرگ پروژه ها و همچنین جزیره ای بودن آن ها در بسیاری از موارد، یک پروژه عملاً به مثابه یک شرکت مجزا عمل می کند و تمام موجودیت های در گیر در حسابداری یک شرکت در یک پروژه نیز وجود دارد. یعنی شرکای مجزا، حسابهای بانکی مجزا، طرف حسابها و پرسنل و پیمانکاران مجزا و ... در مقام مقایسه می توانیم یک شرکت ساختمانی را با یک کارگاه سازنده درب و پنجره مقایسه کنیم. همانطور که گفته شد در پروژه های شرکت ساختمانی سرمایه گذاران، حسابهای بانکی، عوامل اجرایی و مدیریتی تا حدود زیادی از یکدیگر متفاوتند ولی تمام سفارش های شرکت سازنده درب و پنجره توسط عوامل و پرسنل ثابت، مدیران ثابت و حسابهای بانکی ثابت تکمیل می شوند. لذا می توان گفت که پروژه های بزرگ ساختمانی همانند شرکتهایی کوچکتر زیرمجموعه شرکت اصلی هستند.

پیش پرداخت، پیش دریافت، علی الحساب و مساعده ها را به درستی ثبت کنید.

به دلیل ماهیت کارهای ساختمانی، بخش بزرگی از دستمزدها و خریدها بصورت پیش پرداخت و علی الحساب پرداخت می شود. یک راه ساده برای ثبت این موارد که مانند پاک کردن صورت مساله است، ثبت این دسته از پرداختها بعنوان هزینه است. هر چند ثبت اسناد را ساده میکند اما معایبی دارد. مهمترین ایراد این کار اینست که در این حالت مانده حساب پیمانکار یا طرف حسابی که پیش پرداخت یا علی الحساب گرفته، مشخص نیست یا اینکه به سادگی مشخص نیست و نیاز به عملیاتی بیشتری برای تشخیص مانده حساب هست.

نکته مهم برای علی الحساب ها، پیش پرداختها و پیش دریافتها، مستهلک کردن آنها پس ثبت فاکتور یا صورت وضعیت مرتبط است. بطوریکه هر لحظه که از حساب علی الحساب یا پیش پرداخت گزارش بگیریم باید فقط اشخاصی دارای مانده علی الحساب باشند که هنوز برای آنها فاکتوری صادر نشده و در واقعیت علی الحساب باز و فعال دارند. مثلا پیمانکاری که هنوز مشغول کار است و یک یا چند مرحله مساعده دریافت کرده و هنوز صورت وضعیت کارهای انجام شده اش را ارائه نکرده است.

 مخارج پروژه فقط هزینه های پروژه نیست!

مخارج پروژه مفهومی گسترده تر از مفهوم حسابداری هزینه است. مخارج پروژه شامل هزینه ها، پیش پرداختها و علی الحساب های پرداختی به طرف حسابها و پیمانکاران پروژه می شود. حتی بعضاً مانده موجودی مواد و مصالح را نیز شامل می شود. در مورد پیش پرداخت، مساعده و علی الحساب ها باید نکات ذکر شده در بالا رعایت شود.

طبقه بندی و کدینگ هزینه های پروژه را در گروه مجزا انجام دهید.

 هزینه های پروژه در گروهی متفاوت از هزینه های شرکت دسته بندی می شوند. این هزینه ها با توجه به مدت پروژه یعنی بلند مدت یا کوتاه مدت بودن پروژه می تواند در گروه دارایی های جاری یا دارایی های ثابت تحت حساب پروژه در جریان ساخت، کار در جریان ساخت، پروژه در جریان تکمیل و اسامی مشابه طبقه بندی شود. این گروه کاملاً از حساب های هزینه (هزینه های معمول در کدینگ شرکتی که در مقابل درآمدها قرار می گیرند!) متفاوت است. بر این اساس اگر یک هزینه مشابه هم در شرکت هم در پروژه کاربرد دارد آن هزینه باید 2 بار تعریف شود. یکبار در گروه پروژه در جریان ساخت و یکبار هم در گروه هزینه ها. مثلا هزینه خوراک کارگران پروژه یا هزینه خوراک کارکنان شرکت. همچنین هزینه های دستمزد، قبوض مصرفی و ...

 

نرم افزار حسابداری ممیز با امکانات اختصاصی جهت حسابداری پروژه، انتخابی مطمئن برای حسابداری شرکت های پیمانکاری، ساختمان سازی و سایر مشاغل پروژه محور است. شما می توانید لیست کامل امکانات را در اینجا مشاهده کنید و یا برای بررسی بیشتر، نسخه آزمایشی را از اینجا دانلود نمایید.

اولین کسی باشید که نظر می دهد.

دیدگاه *

نام / نام خانوادگی *

ایمیل یا شماره موبایل *

کد موجود در تصویر را بنویسید. *





نرم افزار حسابداری پیمانکاری و مالی
آدرس
تهران - ملارد - شهرک مارلیک - خیابان دکتر حسابی - روبروی ارغوان شرقی - پلاک 1332 - طبقه 2 - واحد 3
تلفن 65110016 - 021
همراه 8407248 - 0910
شنبه تا چهارشنبه (8:30 الی 17:30)
پنج شنبه (8:30 الی 13:30)
تمامی حقوق محفوظ است.
1395© momayezIT.ir
دانلود نسخه آزمایشی رایگان